Wat je moet weten over calorieën!

Een calorie is een maat voor energie. 1 calorie is nodig om een gram water met 1 graad te verwarmen. Omdat dit zo weinig energie is, rekenen veel mensen met kilocalorieën (ofwel kcal). 1 kcal zijn 1000 calorieën.

Je lichaam heeft ook deze calorieën nodig. Zonder deze calorieën (ofwel hoeveelheid energie) zou je lichaam niet werken. Van praten tot groeien en van lopen tot het herstellen van wonden, overal heb je energie voor nodig. Om deze reden drinken en eten we de gehele dag. Wat echter fout gaat is dat veel mensen te veel energie (ofwel calorieën) binnen krijgen. Te veel energie slaat je lichaam op voor het geval dat je het de volgende keer nodig hebt. Het gevolg is dat je dikker wordt. Om deze reden moet je goed opletten hoeveel energie en dus calorieën je binnen krijgt.

Hoeveel calorieën moet ik binnenkrijgen?

calorieen

In Amerika is er onderzoek geweest naar hoeveel calorieën een mens moet nuttigen. Het onderzoek is gedaan onder volwassen mannen en vrouwen zonder overgewicht die niet erg actief waren. Hieruit bleek dat deze vrouwen gemiddeld 2000 kcal per dag nuttigden en dat mannen in totaal 2500 kcal nuttigden. Sindsdien worden deze hoeveelheden als richtlijn gebruikt.

Voor jou als persoon kan het echter zo zijn dat jij meer of minder dan 2500 kcal per dag nodig hebt. Wanneer jij een fanatieke sporter bent dan heb je (al snel) meer dan 2500 calorieën nodig. Dit geldt ook wanneer je groter en gespierder bent dan de gemiddelde persoon. Spiermassa vraagt namelijk ook om energie en dus extra calorieën.

Wil je zelf de hoeveelheid calorieën tellen?

Op veel verpakkingsmateriaal staat tegenwoordig hoeveel calorieën je nuttigt. Deze worden vaak vermeldt in hoeveelheden als per 100 ml, 100 gram, per portie en/of voor de totale hoeveelheid. Door bij te houden hoeveel je eet, kun je eenvoudig het totaal aan genuttigde calorieën tellen. Ook is het mogelijk om de calorieënchecker van Mijn Voedingscentrum te gebruiken. Deze kan voor jouw per product en per aangegeven hoeveelheid checken hoeveel calorieën erin zitten.

Wanneer je voor een bepaalde periode controleert hoeveel calorieën je nuttigt, zul je versteld staan hoe hoog dit aantal is. Bijna iedereen onderschat van zichzelf hoeveel calorieën hij of zij nuttigt. Een tip om af te vallen is daarom vaak ook om voor jezelf te noteren hoeveel je eet. Maar wat nog beter werkt is om van te voren te noteren wat je gaat eten. Door deze hoeveelheid eten (en dus calorieën) aan te houden zul je een hoop eten (voornamelijk snacks) laten liggen. Naast het minder opnemen van calorieën is er nog een manier om af te vallen (zie het stuk ‘Calorieën opslaan of omzetten’).

Calorieën opslaan of omzetten?

Nu je weet dat calorieën een hoeveelheid energie is, kun je met deze energie twee dingen doen, namelijk opslaan of omzetten. Wanneer je veel eet en vervolgens niks doet zal je lichaam deze energie opslaan in het lichaam. Wanneer je dit over een langere tijd doet zul je gaan merken dat je dikker wordt. Omdat veel mensen dit niet prettig vinden kiezen (helaas nog te weinig) mensen voor het omzetten van energie. Door te gaan sporten zullen een extra hoeveelheid calorieën om worden gezet in energievormen als warmte en beweging.

calorieen tellenHet lichaam wat zorg draagt voor het omzetten van deze energie zijn je darmen. Deze darmen zetten de gehele dag calorieën om in andere vormen van energie (zoals de eerder besproken vormen als warmte en beweging). Wanneer er net zoveel energie binnenkomt als je verbruikt, zul je dus niet aankomen. Om voor jezelf te berekenen hoeveel jij nodig hebt om niet aan te komen of af te vallen moet je twee dingen weten:

  1. Vaste verbruik: Hoeveel energie je lichaam dagelijks nodig heeft om het warm te houden en je hersenen en organen hun werk te laten doen.
  2. Variable verbruik: Hoeveel energie je extra nodig hebt door te bewegen (sporten, maar ook fietsen, boodschappen doen, het huishouden, enz.)

Door deze twee bij elkaar te tellen weet je hoeveel calorieën je op mag nemen per dag. Wanneer je vervolgens meer calorieën verbruikt dan dat je opneemt, zul je opgeslagen calorieën verbranden. Het resultaat is dat je afvalt. Wanneer je meer opneemt dan verbruikt, dan zal het resultaat dus zijn dat je aankomt.

Danny Mourits

Online marketeer, sportliefhebber en alweer enkele jaren te vinden in de sportschool. Danny deelt graag zijn enthousiasme en kennis over krachttraining met jou als (beginnende) sporter. Naast krachttraining is Danny ook een fanatiek voetballer. Na enkele jaren van proberen en leren van anderen, weet hij precies hoe hij deze twee takken van sport kan combineren. Voor vragen en tips kan je altijd contact met Danny opnemen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *