Rekentools

Hoe weet je of je genoeg calorieën binnen krijgt en of je niet te zwaar bent? Hier kan je achter komen door zelf berekening te doen of door één van de vele online tools te gebruiken. Op deze website geven we uitleg hoe jij zelf je BMI kunt berekenen en over de hoeveelheid calorieën die je dagelijks moet nuttigen.

BMI-berekenen

BMI staat voor ‘body mass index’. Dit indexeringsgetal is gebaseerd op lichaamsgewicht in kilo’s en je lengte in centimeters. Het resultaat is de verhouding tussen lengte en lichaamsgewicht. Wanneer dit indexeringsgetal (te) hoog is, duidt dit op overgwicht.

bmi berekenenOnline tool om BMI te berekenen

Wil je eenvoudig je BMI berekenen, gebruik dan de online tool van voedingscentrum.nl. Na het invullen van geslacht, leeftijd, lengte en gewicht komt er een BMI uit. Deze BMI is gebaseerd op gemiddelden en geeft niet helemaal correct jouw BMI aan. Wil je deze echt weten dan is het ook aan te raden om deze te controleren aan de hand van geavanceerde meetapparatuur, die op veel sportscholen aanwezig is. Met name wanneer je erg gespierd bent, kunnen deze resultaten sterk afwijken.

Volgens de BMI index duidt een BMI onder 18,5 op ondergewicht en vanaf 25 tot overgewicht. Vanaf een BMI van 30 wordt er gesproken over obesitas, wat een groot probleem binnen Nederland is.

Calorieën behoefte berekenen

De hoeveelheid calorieën die een mens dagelijks moet nuttigen is erg verschillend. Hoeveel calorieën je moet nuttigen hangt onder andere af van:

  • Geslacht, mannen hebben dagelijks meer calorieën nodig dan vrouwen.
  • Lengte, langere mensen hebben dagelijks meer calorieën nodig.
  • Hoeveelheid spiermassa, spieren hebben veel meer calorieën nodig.
  • Etc.

calorieën berekenenOnline tool

De website fitnessjunk.nl biedt een goede tool om grofweg in te schatten hoeveel calorieën je nodig hebt. Aan de hand van de factoren geslacht, lengte en leeftijd wordt je caloriebehoefte ingeschat. Precies weet je het daarom nog niet omdat een belangrijke factor spiermassa niet wordt meegenomen. Voor een exacte bepaling van jouw caloriebehoefte is een adviesgesprek bij een diëtiste of eventueel bij jouw sportschool belangrijk. Op basis van deze caloriebehoefte kan een voedingsschema worden samengesteld.

Calorieën behoefte zelf bepalen

Het ouderwetse 2000 calorieën voor vrouwen en 2500 calorieën voor mannen gaat niet mee rop. De gemiddelde basis behoefte van calorieën is sterk verschillend. Hier bovenop komen vervolgens weer de extra calorieën die je nodig hebt wanneer je hebt gesport of iets anders intensiefs hebt gedaan. Gebruik daarom als basis de online tool en schakel indien nodig een diëtiste in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *