Een metabolisme dieet, hoe werkt dat?

Waar de ene persoon al aankomt bij het kijken naar een taartje kan de andere persoon maar blijven eten. De oorzaak hiervan is je metabolisme ofwel stofwisseling. Een hoog metabolisme zorgt er namelijk voor dat eten sneller verbrandt. Het gevolg hiervan is dat het lichaam geen brandstoffen (ofwel vetten) onder huid opslaat.

Wat is metabolisme?

Voordat wij ingaan hoe jij je metabolisme moet verhogen, gaan wij eerst de vraag beantwoorden ‘Wat is metablosime?’. Metabolisme is eigenlijk de stofwisseling van je lichaam. Wanneer we spreken over metabolisme dan gaat het om het aantal calorieën dat je spieren en organen verbrandt. Metabolisme is de hoeveelheid energie (ofwel calorieën) die een lichaam verbrandt.

Snelheid stofwisseling afhankelijk per persoon

Bij de ene persoon wordt eten sneller afgebroken en omgezet in energie dan bij de andere persoon. De snelheid van je metabolisme hangt af van factoren als geslacht, leeftijd, lengte, hormoonhuishouding en erfelijke aanleg. Zo verbranden mannen meer en sneller calorieën dan vrouwen, wat ook geldt voor jongere mensen ten opzichte van oudere mensen. Op dit soort zaken zijn geen invloed uit te oefenen.

Hoe kun jij jouw metabolisme beïnvloeden?

Op andere zaken zoals voeding en slaap kan je wel invloed uitoefenen. Wanneer je een metabolisme dieet volgt wordt er ingespeeld op de factoren waarmee je wel je metabolisme kan versnellen. Met onderstaande 8 tips kan ook jij je metabolisme versnellen:

1. Sport in de ochtend

metabolisme verhogen

Sporten is zoals je vast wel weet goed voor je stofwisseling en voor je calorieverbranding. Wanneer je ‘s ochtends sport, verhoog je jouw stofwisseling voor de rest van de dag. Enkele voorbeelden waarmee je gemakkelijk jouw stofwisseling kunt verhogen zijn hardlopen voor het werk maar ook fietsend naar je werk te gaan.

2. Bouw spiermassa op

Spieren verbranden net zoals de rest van het lichaam calorieën. Een kilo spieren verbrand in totaal 70 calorieën per dag. Wanneer je dus meer spiermassa hebt verhoog je al automatisch jouw metabolisme ofwel stofwisseling. Wanneer je vervolgens ook nog gaat sporten zal je stofwisseling nog sneller stijgen, dit omdat deze extra spiermassa vervolgens ook nog eens extra calorieën verbruikt.

3. Slaap voldoende

Wanneer je te weinig slaapt, zal je lichaam moeilijker koolhydraten verbranden. Het gevolg is meer honger en een tragere stofwisseling. Te weinig slaap zorgt ook nog eens voor een lager energieniveau waardoor je minder zin hebt om te bewegen met als gevolg een lagere stofwisseling.

4. Drink veel water

Wanneer je veel water drinkt versnelt je stofwisseling. Probeer daarom elke dag 2 liter water extra drinken. Drink dan het liefst lauw water in plaats van ijskoud water. Ijskoud water zorgt er namelijk weer voor dat je metabolisme vertraagd.

5. Drink je koffie zwart

Koffie heeft ook invloed op je stofwisseling. Wanneer je namelijk je koffie zwart drinkt, versnelt dit je stofwisseling. Wanneer je echter je koffie met melk en suiker drinkt dan wordt deze verhoogde stofwisseling teniet gedaan. Drink daarom vanaf nu je koffie zwart!

6. Drink groene thee

Met groene thee kun je ook jouw stofwisseling verhogen. Groene thee bevat namelijk plantaardige, flavine bevattende eiwitten die ervoor zorgen dat vetten sneller verbranden.

7. Eet meer kleine porties

wat is metabolisme

Wanneer jij alleen 3 keer per dag een grote maaltijd eet, zal je stofwisseling tussen deze maaltijden in vertragen. Het is helemaal slecht wanneer je maaltijden overslaat want dan zal je stofwisseling nog meer vertragen. Probeer om deze reden de gehele dag je stofwisseling op peil te houden. Dit kun je doen door over de gehele dag kleinere porties te eten. Op deze manier zorg je er ook voor dat je minder trek hebt (en niet tussendoor gaat snacken) en dat je ‘s avonds sneller verzadigd bent.

8. Eet meer proteïnen

Je lichaam heeft 2 keer zoveel energie nodig voor het verteren van proteïnen (beter bekend als eiwitten) dan voor het verteren van koolhydraten en/of vetten. Proteïnen zitten in eieren, vis, kip, tofu, magere rund- en varkensvlees, zuivelproducten en noten.

Hoeveel invloed heeft dit op je stofwisseling?

Wanneer je al deze tips opvolgt, verwacht dan niet dat je binnen mum van tijd vele kilo’s afvalt. Al deze tips zullen er alleen voor zorgen dat je stofwisseling wat verhoogd. Op den duur zul je pas merken dat je resultaat behaald.

Een compleet metabolisme dieet

Het volgen van bovenstaande tips zal niet altijd voor het gewenste resultaat zorgen. Hiernaast vraagt het volgen van een metabolisme dieet om veel zelfdiscipline. Het kan daarom verstandig zijn om een diëtiste of een goede personal trainer in te huren die je begeleidt gedurende het dieet. Op deze manier wordt je ook extern gemotiveerd en gecontroleerd. Voor veel sporters kan dit net het zetje in de juiste richting betekenen voor het behalen van het gewenste gespierde lichaam.

Metabolisme dieet

Danny Mourits

Online marketeer, sportliefhebber en alweer enkele jaren te vinden in de sportschool. Danny deelt graag zijn enthousiasme en kennis over krachttraining met jou als (beginnende) sporter. Naast krachttraining is Danny ook een fanatiek voetballer. Na enkele jaren van proberen en leren van anderen, weet hij precies hoe hij deze twee takken van sport kan combineren. Voor vragen en tips kan je altijd contact met Danny opnemen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *