Krachttraining

krachttraining

Krachttraining, wat heb je er aan? Krachttraining is er niet alleen om spiermassa op te bouwen. Het is ook goed voor:

  • Vetverbranding
  • Meer energie
  • Een goede lichaamshouding.

Wanneer je een fitnessprogramma in je fitnessschool volgt hoort hierbij spiertraining. Vrouwen hebben meestal niet de juiste hormonen (testosteron) en DNA om grote spieren te krijgen. Wil je als een vrouw met een normaal hormoonniveau op een bodybuilder gaan lijken, dan moet je uren per dag aan krachttraining doen.

Spiertraining

Wanneer je niet aan spiertraining doet nemen je spieren in kracht en omvang af. Door niet te trainen kan een persoon 250 gram per jaar aan spier verliezen. Wanneer je ouder bent dan 60 jaar kan deze afname verdubbelen tot 500 gram per jaar. Door aan krachttraining te doen kan je deze spierverlies tegengaan en zelfs opnieuw opbouwen.

Met meer spiermassa verbrandt het lichaam meer calorieën. Het lichaam verbruikt nou eenmaal weinig energie voor slap vet. 500 gram extra spierweefsel betekent dat je dagelijkse calorieënverbruik stijgt met 30 tot 50%. Spiertraining is dus een uitstekend hulpmiddel om je gewicht onder controle te krijgen en een goede manier om snel af te vallen.

Krachttraining schema

Wanneer je een beginner bent en een krachttraining schema wilt volgen, dan is het onderstaande schema een ideaal voorbeeld om te volgen. Dit is een voorbeeld van een eenvoudig te volgen schema:

Push ups 4 maal tot je niet meer kunt (borstspieren)
Sit ups 4 maal tot je niet meer kunt (buikspieren)
Dumbell Curl 4 sets van 10 herhalingen (biceps)
Triceps pushdown 4 sets van 10 herhalingen (triceps)
Pulldown behind the neck 4 sets van 10 herhalingen (rugspieren)
Leg press 4 sets van 10 herhalingen (bovenbenen)

 
Voor meer informatie over krachttrainingen is de website krachttrainingen.com geschikt. Hier staan nog meer training voor beginners maar ook voor gevorderden.

Train al je spieren!

Veel sporters denken dat het bij krachttraining alleen maar gaat om het zichtbaar maken van de spieren. Dit is echter niet zo! Spieren zoals biceps die zichtbaar zijn, maken onderdeel uit van een complex systeem. Je hebt namelijk spieren die aan de oppervlakte liggen maar ook spieren die vrij klein zijn en dieper liggen. Een goede krachttraining verbetert het functioneren van al deze spieren. Tijdens het beoefenen van je sport maar ook tijdens het autorijden moeten al deze spieren goed samenwerken.

Spiergroepen

Binnen de sportschool wordt er per spiergroep getraind. Wanneer je de onderstaande 8 spiergroepen traint, zal je merken dat je heel je lichaam (en ook de dieper gelegen spieren) traint. Het gevolg zal dus zijn dat je afvalt en dat er een gespierd lichaam overblijft. Door op één van de onderstaande afbeeldingen te klikken kom je op de bij de spiergroep behorende pagina terecht. Op deze pagina krijg je uitleg waarop je moet letten bij het trainen van deze spieren en een aantal voorbeelden van oefeningen.

Benen trainen Biceps trainen Billen trainen
benen trainen biceps trainen billen trainen
Borstpieren trainen/ Buikspieren trainen Rugspieren trainen
borstspieren trainen buikspieren trainen rugspieren trainen
Schouders trainen Triceps trainen
schouders trainen triceps trainen

Begin nu met krachttraining

Zit je er al een langere tijd over na te denken om te beginnen met krachttraining doe het dan nu. De beste manier is om in de sportschool aan krachttraining te doen. Echter is het ook mogelijk om thuis aan krachttraining te doen. Start dus nu en je hebt binnen no-time een gespierd lichaam!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *