Hoe krijg je snel een strak lichaam?

Voordat we beschrijven hoe je een strak lichaam krijgt, beschrijven we eerst wat naar onze mening een strak lichaam is. Een strak lichaam is naar onze mening een lichaam met een laag vetpercentage en de nodige spiermassa. Om een dergelijk strak lichaam te krijgen moet je aan een drietal eisen voldoen.

  1. Eet gezond
  2. Verbrand vetten
  3. Drink voldoende water

Eet gezond

strak lichaam

Om een strak en gespierd lichaam te krijgen moet je het woord diëten vergeten. Voor een optimaal resultaat moet je namelijk jouw voedingspatroon aanpassen. Alleen wanneer je deze overstap maakt zul je snel een mooi resultaat behalen.
Pas voornamelijk je voetselpatroon aan door gezonder te eten. Kort opgesomd moet je vooral proberen aan de volgende punten aan te houden:

  • Sla geen maaltijd over en eet over de gehele dag verspreid.
  • Nuttig gezonde maaltijd. Vermijdt dus maaltijden als patat, shoarma en andere vette snacks.
  • Probeer meer groenten en fruit te eten. Neem bijvoorbeeld in plaats van een snee brood een stuk fruit.
  • Snack tussendoor niet of neem een gezonde snack zoals belegde toast of een stuk fruit.
  • Vervang het drinken van frisdranken door water.

Wanneer je deze punten aanhoudt, zal je al een heel stuk gezonder eten. Door ook nog eens aan de laatste eis te voldoen ‘drink voldoende water’, heb je een goede basis voor een gezond voedselpatroon.

Verbrand vetten

Wanneer je een gezond voedselpatroon aanhoudt, leg je een goede basis om af te vallen. De volgende stap om vervolgens ook echt af te vallen is door extra calorieën te verbranden door (intensief) te sporten.

Probeer elke dag naar de sportschool te zijn en minimaal een halfuur achter elkaar te sporten. Hierdoor verbrand je dagelijks vetten waardoor je snel afvalt. De oefeningen die je gaat doen zijn een mix van cardio-oefeningen en krachtoefeningen. Cardio-training zal echter wel de basis vormen voor het afvallen en het snel verkrijgen van een strak en gespierd lichaam.

Om een strak en gespierd lichaam te krijgen begin je eerst met een korte warming-up. Hiermee maak je snel je spieren warm, waarna je kan beginnen met de krachttraining. De reden om eerst krachttraining te doen in plaats van cardio is omdat je hiermee veel koolhydraten verbrand. Deze koolhydraten zijn opgeslagen in de spieren en de lever als glycogeen. Glycogeen is een belangrijkste brandstof voor het lichaam. Wanneer je eerst begint met cardio dan zal je lichaam de glycogeen verbruiken. Pas na twintig minuten zal je lichaam pas overgaan tot het verbranden van vet. Wanneer je start met cardio, betekent dit dat je de eerste twintig minuten van het sporten geen vetten verbrand. Bovendien heb je ook de glycogeen opgebruikt, die je voor de krachttraining nodig hebt. Begin daarom na een korte warming up met de krachttraining.

Probeer bij een krachttraining niet meer dan twee spiergroepen per keer te trainen. Door maar voor twee spiergroepen te kiezen, belast je de gekozen spiergroep langer met een groter aantal oefeningen. Op deze manier train je sneller spiermassa op. Rouleer vervolgens elke dag de verschillende spiergroepen af. Een voorbeeld van een schema zou kunnen zijn:

  1. Maandag: Borst en triceps
  2. Dinsdag: Schouders en rug
  3. Woensdag: Buik
  4. Donderdag: Benen
  5. Vrijdag: Borst en biceps
  6. Zaterdag: Buik


Wel is het belangrijk dat je de oefeningen gedurende krachttraining juist uitvoert. Pak daarom het liefst te weinig kilo’s dan teveel. Op deze manier zal je sneller spiermassa kweken. Het voordeel van meer spiermassa is dat je dagelijks ook meer calorieën zult verbranden. Spieren hebben namelijk ook dagelijks voedingsstoffen en dus calorieën nodig.

Na de krachttraining is het tijd om nog wat extra vetten te verbranden aan de hand van cardio. Cardio betekent letterlijk ‘voor je hart’. Met cardio stimuleer je jouw lichaam om lichaamsvet aan te spreken als energiebron. Bij het cardioën houdt je een tempo aan waarbij je hart iets harder moet werken dan wanneer je wandelt (denk hierbij aan een hartslag tussen de 130 en 145 per minuut). Wanneer je op dit tempo bezig bent, ben je nog net in staat om normaal te praten met anderen. Door een langere tijd dit tempo aan te houden zul je al snel een grote hoeveelheid vetten verbranden. Goede vormen om vet te verbranden zijn (droog) roeien en hardlopen.

Drink voldoende water

Afvallen is niet alleen mogelijk door anders te gaan eten of door extra te sporten. Het drinken van extra water op een dag, kan er ook voor zorgen dat je gewicht verliest. Ten aanzien van andere dranken is water een bron van vocht die geen calorieën bevat. Het drinken van water zorgt er daarnaast voor dat je geen hongerig gevoel hebt. Ook hebben wetenschappers ontdekt dat het lichaam van de mens het gevoel van dorst verward met het gevoel van honger. Dus wanneer je te weinig vocht in je lichaam hebt, kan je het signaal krijgen om te gaan eten. Door dus genoeg water te drinken voorkom je een vals hongerig gevoel.

drink water om af te vallenEen andere reden om genoeg water te drinken is om (schadelijke) stoffen af te voeren uit het lichaam. Zeker wanneer je aan het afvallen bent is het drinken van water extra belangrijk. Bij het afvallen komen namelijk extra (schadelijke) stoffen vrij die je zo snel mogelijk moet afvoeren.
Een laatste reden om extra water te drinken, is omdat het je lichaam gemakkelijker maakt om voedsel te verbranden. Deze extra verbranding zorgt voor meer energie, in plaats van dat je lichaam het opslaat als vet. Hierdoor zorgt je er dus voor dat je niet aankomt en dat je energieker je dag door gaat.

Conclusie

Door de eerder genoemde combinatie van gezond eten, het verbranden van vetten en het drinken van voldoende water aan te houden, zul je al snel resultaten behouden. Het in korte tijd realiseren van een sixpack is voor veel mensen niet mogelijk. Streef daarom eerst een strak lichaam na. Wanneer je vervolgens precies weet wat voor jouw het best voedselpatroon is met een passend fitness-schema, kan je een stap verder gaan.

Danny Mourits

Online marketeer, sportliefhebber en alweer enkele jaren te vinden in de sportschool. Danny deelt graag zijn enthousiasme en kennis over krachttraining met jou als (beginnende) sporter. Naast krachttraining is Danny ook een fanatiek voetballer. Na enkele jaren van proberen en leren van anderen, weet hij precies hoe hij deze twee takken van sport kan combineren. Voor vragen en tips kan je altijd contact met Danny opnemen!

2 thoughts to “Hoe krijg je snel een strak lichaam?”

  1. De beste manier om uw buikspieren zichtbaar te maken is met verschillende buikspieroefeningen en voldoende water om er voor te zorgen dat vetten goed afgevoerd kunnen worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *