Fitness fabeltjes

In fitnesscentra en sportscholen worden regelmatig opmerkingen gemaakt als “Als je niet zweet, dan sport je niet hard genoeg!” en “Al wil je afvallen, moet je alleen maar cardioën!”. Vaak zijn dit opmerkingen die door sporters worden overgenomen. Het zijn echter ook vaak mythes die niet op de waarheid berusten. Om deze reden staat hieronder een overzicht van fabeltjes die in de sportschool de ronde doen en waar we misschien beter geen gehoor aan kunnen geven.

Als je niet zweet, heb je niet hard genoeg gesport

fitness fabeltjes

Zweten is niet noodzakelijk om hard te sporten. Je lichaam zweet om zichzelf af te koelen. Het zweet (ofwel een laagje vocht) blijft op je lichaam liggen, waardoor het door de buitenlucht snel kan afkoelen. Op deze manier koelt je lichaam zich sneller af. Wanneer de buitenlucht kouder is, hoeft je lichaam minder zweet aan te maken om je lichaam af te koelen. Zweten hoeft dus niet aan te geven of je hard sport.

”Als ik ga diëten, verlies ik vet”

Diëten betekent niet dat je weinig calorieën mag eten. Het gevolg kan namelijk zijn dat je vooral spieren en vocht verliest. Een ander probleem bij diëten is, dat het verloren gewicht er meestal (nog) snel(ler) weer aanzit. Probeer daarom in plaats van te diëten, je eetpatroon aan te passen en meer te sporten. Op deze manier zal je langdurige successen behalen ten aanzien van gewichtsverlies.

”Ik wil strakker worden, dus cardio ik alleen”

Het alleen cardioën is zonde van je tijd. De beste manier om strakker te worden is een pittige krachttraining vooraf aan je cardiosessie te doen. Op deze manier verlies je veel meer vet dan je nu al doet.

”Ik wil een bepaald aantal kilo’s afvallen”

Het werken naar een streefgewicht, is iets wat in de praktijk vaak tegenvalt. Wanneer je namelijk intensief gaat sporten bouw je spiermassa op. Probeer daarom in plaats van een bepaald lichaamsgewicht een bepaald vetpercentage na streven. Op deze manier heb je een beter inzicht in de resultaten die je behaald.

Eet ’s avond niet meer

Veel mensen denken onterecht dat ’s avonds de vetverbranding stopt. Je lichaam komt pas vet aan als je over je dagelijkse caloriebehoefte bent. Verdeel je voeding daarom beter en zorg dat je ’s avonds ook eet. Op deze manier hou je ook jouw spijsvertering op gang.

Ik heb bijna geen tijd om te trainen, daarom ga ik maar niet

vrouwen fitness

Ondanks de weinig tijd is het altijd verstandig om te gaan trainen. Het is beter om een beetje te trainen dan helemaal niets. Natuurlijk zal je minder snel vet verliezen en spieren opbouwen dan degene die vier keer in de week sport, maar effect heeft het zeker. Daarnaast doe je er ook je geest een plezier mee. Ga daarom dus ook deze week die ene keer trainen, als je niet anders kunt.

Vrouwen kunnen beter niet te veel krachttraining doen

Een workout met gewichten maakt het vrouwelijke lichaam juist slanker en strakker. Dit komt mede omdat vrouwen minder aanleggen hebben om spiermassa te ontwikkelen. Het is dus daarom ook voor vrouwen aan te raden om aan krachttraining te doen.

Korte spieren?

Vaak wordt er gezegd dat je van krachttraining korte spieren krijgt. Natuurlijk is dit onmogelijk! Het krijgen van korte spieren is alleen mogelijk wanneer je botten zouden krimpen of je aanhechtingen langer zouden worden. Wat er met korte spieren eigenlijk bedoeld wordt, is de mate stijfheid van de spieren. Om deze stijfheid te voorkomen kan je simpelweg na een training je spieren oprekken. De associatie dat je korte spieren krijgt van krachttraining is dus onterecht.

”No pain, no gain”

Vaak wordt er gezegd, dat wanneer je na het fitnessen geen spierpijn hebt, dat je dan niet goed hebt getraind. Ook dit is een fabeltje. Een licht gevoel van spier is vrij normaal. Helemaal wanneer je net bent begonnen met fitnessen. Echter is ernstige (spier)pijn niet goed en geeft waarschijnlijk aan dat jij niet goed aan het trainen/bewegen bent. Het kan ook aangeven dat jij jouw lichaam niet voldoende tijd geeft om te herstellen van een training. Het advies luidt daarom om altijd jouw oefeningen goed uit te voeren en je lichaam voldoende rust te geven na een training.

Je moet veel proteïnen eten”

Proteïnen zijn voor de fanatieke fitnesser erg belangrijk voor de spieropbouw. Wel moeten deze proteïnen als een extra’tje worden gezien. Probeer eerst een vast fitnessschema te volgen samen met een uitgebalanceerd voedingspatroon (met hierin meerdere maaltijden per dag en veel water). Wanneer je deze netjes volgt en een paar euro’s extra hebt te besteden, kan je beginnen aan de proteïnen. Neem deze proteïnen vervolgens wel met mate.

Spiermassa ontwikkel je alleen met zo zwaar mogelijke gewichten”

Let op, dit is niet waar! Pas hierbij op, want met zware gewichten verhoog je alleen maar de kans op blessures. Een correcte uitvoering van de oefeningen met een lichter gewicht, is beter voor het stimuleren van je spiergroepen. Door met de juiste hoeveelheid gewicht je spieren (bijna) uit te putten, bouw je dus veel sneller spiermassa op.

”Door buikspieroefeningen raak je snel je buikje kwijt”

De manier om je buikje snel kwijt te raken is daarom cardio in combinatie met krachttraining te doen en door gezond te eten. Het snel training van je buikspieren zullen er dus niet voor zorgen dat jij je buikje kwijtraakt. Probeer dus een goed schema te volgen om jouw resultaat te behalen.

Danny Mourits

Online marketeer, sportliefhebber en alweer enkele jaren te vinden in de sportschool. Danny deelt graag zijn enthousiasme en kennis over krachttraining met jou als (beginnende) sporter. Naast krachttraining is Danny ook een fanatiek voetballer. Na enkele jaren van proberen en leren van anderen, weet hij precies hoe hij deze twee takken van sport kan combineren. Voor vragen en tips kan je altijd contact met Danny opnemen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *