Feiten en fabels over afvallen

Regelmatig wordt er wel eens een opmerking gemaakt zoals “Ik ben zwaar omdat ik zware botten heb” en “slik extra vitamines om gezond te blijven”, maar kloppen deze beweringen wel? Op deze pagina gaan we in op de verschillende beweringen en of deze op waarheid zijn berust of dat het een fabel is.

  • Snel en blijvend afvallen met een dieet is mogelijk
    Snel en zonder moeite afvallen bestaat niet. Om blijvend gewicht te verliezen helpt alleen een dieet niet. Om blijvend af te vallen moet je jouw levenspatroon aanpassen. Zo zul je gezonder moeten gaan eten en op regelmatige basis gaan bewegen.
  • Ik ben zwaar omdat ik zware boten heb
    Zware botten bestaan wel degelijk. Het begrip zware botten wordt alleen overdreven. Het verschil in gewicht bedraagt meestal niet meer dan 2 kilo.
  • Het is belangrijk om zo min mogelijk vet te eten
    Vetten zijn onmisbaar voor uw lichaam. Het is daarom niet verstandig om helemaal geen vet meer te eten. Eet daarom altijd een geringe hoeveelheid vetten en dan bij voorkeur onverzadigde vetten.feiten en fabels over afvallen
  • Koolhydraten moet je mijden tijdens het afvallen
    Er zijn vele voedingsschema’s waarbij je moet vermijden om koolhydraten te eten, maar dit soort voedingsschema’s zullen wij nooit adviseren. Koolhydraten bieden namelijk andere (ook benodigde) voedingsstoffen. Ons advies is wel om niet te veel koolhydraten te eten. Wanneer je tussendoortjes met veel koolhydraten (zoals suikers) inneemt, kan dit er al snel voor zorgen dat je zwaar wordt.
  • Snel gewicht verliezen zorgt voor een jojo-effect
    Iedereen wil natuurlijk graag snel gewicht verliezen. Zo is het mogelijk om in een week tijd 5 kilo gewicht te verliezen, door weinig te eten en een strak dieetschema aan te houden. Het gevolg in de week erop, wanneer je stopt met het dieet, is dat je deze 5 kilo weer snel aankomt. Probeer daarom niet een dergelijk streng dieet aan te houden maar door gezonder te eten en meer te gaan bewegen. Ook op deze manier kan je dan snel gewicht verliezen.
  • Iets te zwaar zijn is juist gezond
    Bijna iedereen wil graag eenvoudig gewicht verliezen.De reden hiervan is om er beter uit te zien maar ook om gezondheidsrisico’s te verlagen. Gezondheidsrisico’s nemen af vanaf een BMI van 25. Mensen met overgewicht hebben bijvoorbeeld eerder last van suikerziekte. Probeer daarom om onder de BMI van 25 te blijven. Wil jij ook weten wat jouw BMI is? Op deze pagina kun jij jouw BMI berekenen.
  • Als je ’s avonds na 19 uur eet, word je dik
    Op welke tijdstip je eet maakt niet zoveel uit. Probeer alleen wel in kleine hoeveelheden en gespreid over de dag te eten. Je verbrand ook de gehele dag (ook ’s avond laat) calorieën.
  • Slik extra vitamines om gezond te blijven
    Vitaminepillen worden worden door een grote hoeveelheid ouderen geslikt. Deze slikken deze pillen op doktersadvies. Buiten deze groep mensen slikken ook veel mensen deze pillen ‘om gezond te blijven’. Wanneer je varieert eet heb je deze vitaminepillen niet nodig. Mocht je zelf willen testen of je vitaminepillen nodig hebt? Bekijk dan de volgende adviezen van de consumentenbond over vitaminepillen.
  • Koffie drinken leidt tot uitdroging
    Dat koffie vocht leidt tot uitdroging is een misvatting. Of je nu vijf kopjes koffie of water drinkt, je vochtbalans in je lijf blijft hetzelfde. Wel zorgt cafeïne voor een snellere vochtuitscheiding maar je verliest dus niet meer vocht door het drinken van koffie. In veel dieetprogramma’s is het daarom ook geen probleem om koffie te drinken. In koffie zelf zitten namelijk geen calorieën (mits je er geen melk of suiker in doet).ligt producten goed voor de lijn
  • Light is altijd goed voor de lijn
    De winkels staan er vol mee, met allemaal ‘light producten’. Het woordje light doet mensen er al snel aan denken, dat alle light producten gezond zijn. Natuurlijk is dit niet zo. Een light producten betekent alleen dat het om product gaat met 30% minder energie (door minder vetten en suikers) maar met alsnog genoeg vetten en suikers. Wil je precies weten welke ligt producten gezond zijn en wat de vereisten aan een ligt product zijn? Bekijk dan deze pagina van de consumentenbond.
  • Tijdens het afvallen kun je beter vruchtensap drinken dan frisdrank
    Vruchtensap en frisdranken bevatten ongeveer evenveel calorieën. Zo bevatten beide dranken ongeveer 105 calorieën per glas en een glas druivensap zelfs 150 calorieën.
  • Tijdens het afvallen mag ik geen bier drinken
    Een glas of een flesje bier bevat inderdaad veel calorieën (ongeveer net zoveel als de hierboven genoemde vruchtensappen). In het geval dat je bier wilt drinken, raden wij je alcohol vrij bier aan. Alcohol vrij bier bevat namelijk maar 65 calorieën per glas.

 

Danny Mourits

Online marketeer, sportliefhebber en alweer enkele jaren te vinden in de sportschool. Danny deelt graag zijn enthousiasme en kennis over krachttraining met jou als (beginnende) sporter. Naast krachttraining is Danny ook een fanatiek voetballer. Na enkele jaren van proberen en leren van anderen, weet hij precies hoe hij deze twee takken van sport kan combineren. Voor vragen en tips kan je altijd contact met Danny opnemen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *